Translate

onsdag 23 januari 2013

Första träningen på en månad!

Var inte så kallt idag så kunde gå ut och få lite luft och se hur kroppen mådde. Solen sken och det var riktigt skönt ute.

Jag är som sagt inte riktigt vän med att använda linan när jag tränar hund. Tänkte att det bra tillfälle att prova igen nu när jag inte orkar röra mig så mycket. Hade en plan att verkligen se till att Birk inte drog utan att linan skulle vara lös.

Han vill ju så gärna gå på och flytta djur och nu fick han inte gå förren han startade lugnt. Han blev lite förvånad först när jag inte lät honom gå på. Då satt han sig och såg ut som "jag fattar ingenting nu!!"

När han väl startade lugnt och fick bekräftelse så svarande han bra. Enkelt att få till det när han varken surar eller öppnar eget utan han vill verkligen göra rätt. Han är för go den killen!!
Började sedan lägga till tempoväxlingar och vilken fin koncentration han plockade fram.Hittade ett bra ord som han svarade bra på. Fortsatt sedan med linan lös och han gick fortsatt bra och fick då se det glimta till nåt. Kan inte förklara men nåt hände!! Wow!!

Provade att ropa tillbaka honom ifrån fåren. Nja inte nå gärna inte. Gav honom liggkommando och sedan hit kommando då kunde han tänkas sig komma. Hmm.. det har vi glömt och det borde han kunna...eller ska vi skylla på att vi är lite ringrostiga.

Hur som helst så kändes det bra och kroppen börjar komma tillbaka. Fast konditionen var inte den bästa fast det blir väl bättre o bättre med det också.


3 kommentarer:

  1. Hej Ewa kul att du har en sådan fin blogg att läsa om dina fina hundar:)
    jag är också så sugen att komma igång med Gina.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Ser man på. Även elände har något gott med sig :-)

    SvaraRadera