Translate

torsdag 30 maj 2013

Bråfors!


Jag och Birk fick åka med Bosse och Boriz till kvällsträningen i Bråfors som SDV ordnade. Väl där så var det 4st som skulle träna. 1 WK,2 Bearded Collie och 2 BC.
Först skulle hela flocken in i hanteringsfållan så att märkta träningsfår skulle sorteras ut.

Den hunden som gjorde allt från att hämta upp flocken till att alla de sorterade fåren kom ut till träningsplatsen var en dröm att se jobba. Jag är själv mycket för praktiskt jobb med hundarna och det jag fick se fick mig att få ståpäls.
Deras samarbete var en fröjd att se och det är sådana gånger man verkligen förstår värdet av en bra vallhund :-)

Birk fick bistå med lite hjälp när vilsna lamm kom lite fel och det var första gången Birk sett så små lamm. Han skötte sig utmärkt med att bara stå still och stänga vägen. Där är hans coolhet till nytta!!:-)

Jag blir så glad över att se hur Boriz och Bosse utvecklas hela tiden. Dom gjorde riktigt bra pass:-) Blir nog snart VP!!

Min egen träning blev si så där. Birk hade lite svårt att fösa fåren först. Kom för nära och delade isär dom med att han tryckte mitt på. Sedan klantade matte till sig och trodde att hon kan styra upp det :-( Blir så arg på mig själv!!
Bestämde mig för att få bättre avstånd ifrån början och då gick det bättre fast........ nåt som inte stämmer riktigt.
Han fick nytta av utställarkursen för den uppgiften fick han åt några hundar. Det gick bra :-)
Han fick rädda några tapp på får och det skötte han bra:-)
Förstår inte varför det alltid slutar med att jag blir hjälpreda med mina hundar. Nu även med Birk. Fast det är nog naturligt för mig att reagera. Fast Birk blev lite olydig till slut för han litade inte på att dom andra fixar sitt.

Kvällens skratt bjöd Birk på när fåren hade stuckit huvudena under "sanden" Det stod något med lock på och i den tror jag det var mineraler . Alla fårens huvud var gömda och Birk såg ut som ett frågetecken:-)
Han stod och klurade ett tag innan han kom på hur i hela världen han skulle få dom att flytta på sig.
Rätt var det var så fick han igång dom igen en efter en och alla kom loss. Lärdom!!

Summering blev: Inte riktigt som jag hade tänkt fast har man med djur att göra så kan mycket hända. 
Är väldigt osäker om vi ställer upp på IK1 har nog tagit vatten över huvudet. Räcker nog med VP och det blir svårt nog. Tänker inte pressa varken mig eller Birk utan det viktigaste är att känslan stannar kvar i oss.
Tänker bara underhålla det han har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar