Translate

fredag 10 maj 2013

Birk på vallhundsuppvisning!


Blev tillfrågad för länge sedan om jag ville vara med på uppvisning med min WK. Det skulle bli Birk och 4 BC som skulle visa upp olika sätt hur man använda vallhunden i fårhanteringen. 
Det var en skogsdag med olika möjligheter att se traktorer,fyrhjulingar,mm och även lerduveskytte. Vi hade två visningar under dagen.

Birk fick göra det som han kunde göra. Han var den som började och hämtade ut fåren ur fårhuset och ut genom rasthagen. Där skulle allt stängas igen ordentligt innan vi fortsatte flytten av djuren.
Sedan skulle vi ner för en brant slänt och där fick vi se till att det gick lugnt till. Birk skötte det bra genom att lägga sig lite på sidan o bromsa lite.


Birk har hämtat ut fåren



På väg att ställa ut fåren







Sedan gick vi en sträcka med att han fick driva dom efter mig ner till åkern längst bort. Jag kunde bara gå  på och låta honom sköta sitt:-)  Nu skulle vi ställa upp dom för hämt åt Zeke ( nu var jag lite nervös) "tänk om han inte släpper fåren" Jag fegade och stod nära Birk och det var nog tur för Zeke kom och jag såg på Birk att "nähä han får inte ta..." Fast det gick bra ändå.

Nästa uppdrag vi fick var att samla upp en avdelad grupp och gå iväg och gömma den och samtidigt passa den. När den andra gruppen blev hämtad så gick vi fram med vår grupp och ställde den synlig för nu fick den andra hunden ett look back kommando och kom tillbaka och hämtade vår grupp.
Den gruppen släppte Birk bättre.



Sedan kom det jag tror folk gillade mest. Fyrhjuling med en hund i lådan. Dom tog över flocken med att hunden hoppade ur och började jobba medans husse åkte fyrhjuling.





Det visades också upp arbete med rännan,fållarbete,delning,fråndrivning och sortering. Bra djurhantering hela tiden :-)







Birk fick avsluta med att ta tillbaka flocken igen och stänga in dom i rasthagen så att dom fick vila sig till nästa visning.

Birk skötte sig bra och jag är så glad att han är min :-) Han visade upp vad han är bäst på och även det jag trivs mest med. Praktiskt arbete :-)  Vi visade upp vilken bra nytta vi har med våra härliga vallhundar och  att dom är ovärderliga arbetskamrater. Alla hundar skötte sig bra :-)
Även fåren ;-)

Genom att det var skytte så fick jag nu se att Birk är skottfast. Normalt när vi är i Skräddars är det kav lugnt och nu var det liv o rörelser. Mycket folk och ljud av olika slag och ändå fixade Birk det alldeles utmärkt.
Cool  är han <3

1 kommentar: