Translate

måndag 11 mars 2013

RIKTIGA PARHÄSTAR!


Man kan inte mer än bli imponerad av dessa hundar. 
Har haft en hund med mig åt gången när dom får hjälpa till med utfodringen av fåren. Nu fick både Irja & Birk hjälpa till samtidigt.
Birk fick då uppgiften att hålla och passa foder häcken tills maten var i lagd.
Irja fick passa vid öppningen in till hö ladan. Fåren vill gärna gå till båda dom platserna.

Jag öppnar upp båda portarna in till ladan där den stora balen står. Hundarna är på sina tilldelade platser och fåren inser att det är bäst att avvakta.
När jag väl är inne och tar loss höet ur balen så ser inte Birk mig alls utan jag får lita på att han är kvar på sitt ställe.
Rätt var det är så släpper Irja lite och fåren ser då sin chans och i full fart kommer dom mot ingången till ladan.
Birk inser då att nu är det bäst att hjälpa till. Säger då till honom: Nähä du ska allt vara kvar på din plats du. Han går direkt tillbaks till häcken och avvaktar Irjas jobb att ta fåren. 

Sedan bär jag ut höet och lägger det i foderhäcken då är det en Birk som verkligen tar sin uppgift på allvar.
Han bara står där och fåren har inte en chans att finta eller lura honom. Stabilt står han där och verkligen läser av fåren. Väldigt klok och cool kille och fåren inser att där är det verkligen STOPP. Han har nyss börjat lära sig sin uppgift och redan nu ser det ut som om han alltid har gjort det. Han är väldigt allvarlig i sitt sätt att jobba.Fast otroligt lyhörd om jag säger åt honom. Om han nu inte hade varit så lättsam så hade det nog inte gått så bra.


Nöjda hundar och får som fick god mat och en matte som är glad av att ha sådanna härliga djur :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar