Translate

söndag 14 april 2013

Birk & jag på utflykt!


Blev upphämtad av Helene och färden gick hem till Ewa.S. Sedan kom även Sarah och Majsan och det var jätteroligt att få träffa dom alla igen. 

Vi började i 25:an på snabba alerta och uppmärksamma får. Första passet med Birk blev inte så lyckat. Mycket att hålla reda på för mig. När jag inte fick styra upp honom utan låta linan göra jobbet vad gör jag då!! Jo jag blir helt tyst istället och ger inte ens Birk beröm och bekräftelse att han tänker rätt.

Andra passet fick jag till det bättre o bättre och bekräftade det som han tänkte rätt. Han svarade mycket bättre och linan blev plötsligt inte så krånglig. Finns nog hopp att jag ska kunna hantera linan bättre framöver. Kändes faktiskt riktigt Okey!

Sedan flyttades fåren ut i en större hage och nu blev det många kluriga övningar åt Rom. Dom ville ha hjälp med att hålla en grupp avdelade får på ena långsidan. Birk & jag fick äran att hålla den medans den andra gruppen skulle hållas av Jovi åt Rom i hämtet. Birk tog sin uppgift på allvar. Att hålla djur i starkt drag är det han gillar mest av allt.

Var riktigt stolt över honom att han kunde vara lös i stora hagen och inte lägga sig i andras jobb. Hans huvud rörde sig som på en uggla för att kunna hålla reda på både sin grupp och även på den andra när dom kom väldigt nära våran grupp.

Bara det blir barmark på stora ytor behöver Birk få gå med djur längre sträckor.

Intressanta diskussioner mellan Ewa o coatchen idag. Bjöds även på en del skratt :-) Dom är för härliga dom där två!! 

Slutade dagen med att titta på alla härliga lamm och små gulliga kalvar.

Tror alla var nöjda med dagen och hundarna skötte sig bra. 

Tack för en underbar dag tjejer!



2 kommentarer:

  1. Tack själv! riktigt roligt var det att träffa er igen och se era framsteg. Ni skötte er fint som fårhållare, jag och Rom håller djur åt er när det blir er tur ;-)

    SvaraRadera
  2. Ha, ha. Ja det är inte alltid vi är överens från start men vi kommer nästan jämt fram till en bra lösning i alla fall. Utvecklande som tusan. Kul att du börjar få snits på träningen. Ses snart igen

    SvaraRadera