Translate

onsdag 27 februari 2013

VILKET VÄDER!! 

Bästa förutsättningar att vara ute och få stora doser sol idag. Har inte varit mycket av den varan i vinter.
Att sedan få trevligt sällskap gör det ännu roligare.

Helene,Jovi & Gemma tittade förbi och det var länge sedan vi tränade ihop. Jovi såg riktigt bra ut och henne har jag följt ända sedan hon var valp. Gillar henne skarpt!! Lilla Gemma är fortfarande ung och hon visar fina anlag. Spännande att få följa henne framöver.

Första passet med Birk blev lite knackligt i början. Hade nu hökögon på mig och som jag vet ser allt!! Birk var okoncentrerad och luktade på tjejernas dofter och jag vimsade omkring. Skärpte till både mig och honom och det lossnade. Blev snart avslöjad för Helene sitter och småler. Hmm nu är det nått!!  Mycket riktigt får jag förklarat vad det är. Jaha glömt en viktig del i övningen. Bra då tar vi tag i det!
Fick i alla fall bevis på att Birk kan höger o vänster :-) Fast det borde vara bra om han får chansen när han gör bra flankeringar att få flytta djuren längre än vad jag har gjort.

Andra passet får han frivalla lite tillsammans med Helene & Jovi. Väldigt intressant att få sitta bredvid och studera hundarnas arbete. Birk är verkligen en ordentlig kille med full översikt vad han gör. Han fick trycka får emot Jovi och det var nyttigt för honom att få djur som han verkligen måste ta i för att lyckas flytta dom. :-) "Har ju väldigt snälla får" Han var duktig på det genom att han verkligen försökte lösa det.

Sista passet var riktigt svårt!!
Fick en övning att dela gruppen på hälften och det lyckades vi med. Ena halvan av gruppen skulle ställas undan på ena sidan inne i 25:an.
Den andra gruppen skulle vi fösa längs staketet på motsatt sida. Nu var det upp till mig att se hur fåren tänkte gå. I början var det skitsvårt att placera Birk rätt. Väldigt nyttig övning för mig om hur jag ska göra för att kunna läsa fåren och att inte titta på hunden.
Gjorde man fel så var draget så starkt att det blev avslöjat på en gång.
Tycker Birk skötte sig riktigt bra:-)

Nu får vi smälta det här och både matte och hund är trötta och nöjda!!
Tack Helene för all hjälp och trevlig pratstund!




1 kommentar:

  1. Vi var rätt möra vi med. Kul att se Birk och din utveckling. Den har gått framåt. Och medan du smälter övningsresultaten kan du väl passa på att smälta snön också. det blir liksom lite lättare att träna på då ;-)

    SvaraRadera