Translate

måndag 7 oktober 2013

Paradiset!

Säga vad man vill fast inget slår känslan att få vara med att jobba och träna på stora får besättningar. Den känslan jag hade igår ger mig så mycket positiv energi. Även Birk stormtrivs och han håller fortfarande på att utvecklas hela tiden. Det passar nog både honom och mig att få nya utmaningar hela tiden. Han får den ena efter den andra svårigheten att lösa och med det så kan jag även få till bra träningar.



I går när vi släppte ur en mindre flock ur hanteringen så rann dom fint iväg bortåt av sig själv. Passade då på att fortsätta fösa och med fint avstånd. Han bara gick på och föste så fint och då passade jag på att stå kvar och kommendera honom över en gräns till en annan hage. Då började det att bli svårt fast han gav med sig och fortsatte. Plötsligt försökte fåren lura Birk och dra bakvägen tillbaka till hanteringen så både får och Birk kom ur sikte. Jag såg ingenting utan väntade och efter ett tag så kommer fåren och Birk tillbaka i synhåll igen och jag kunde fortsätta och styra upp dit jag hade tänkt.( fick höra efteråt att fåren hade satsat mot hanteringen och Birk hade stängt vägen dit och greppat dom). Skönt att få veta att när han jobbar helt självständigt och utan kontakt med mig så är han målmedveten och flyttar djur och med bra djurhantering :-)

Hjälpte till att ställa ut flockar och även klara av att det blev grupper i alla hörn i hagen. Som någon sade till mig: Får som står i fållor ska man låta bli!!! Tror att han börjar lära och förstå det nu.
Vaksam och hjälpsam i starka drag åt andra hundar. Även där kan han nu skilja på håll får och nu flyttar vi får.
Det kommer sig!! :-)
Slutligen så petade vi lite på delningar också och även där med alla dessa drag så är vi på gång fast svårt är det...
Jag hade bestämt att han skulle få smälta årets äventyr fast när vi har sååå många får att vara på så blir både jag o Birk energifyllda.

Belöningen för Birk är att få samla in utspridda flockar. (bor nog en liten hämtarhund i honom ändå) :-) :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar