Translate

söndag 13 oktober 2013

KM får!

Nu har Birk startat sitt första KM på får med Södra Dalarnes Vallare. Vädret var på sin bästa sida för solen värmde så gott. Trevlig stämning och peppning åt varandra. Det uppskattar jag verkligen för även om det var en tävling så var det en lättsam och otroligt fin anda. Några nya medlemmar fick jag träffa och det är alltid roligt att få se nya hundar och trevliga mattar och hussar.



När vi kom dit så hade dom ordnat ett alldeles nytt ställe att vara på där fåren aldrig hade varit. Jippie tyckte jag för både Birk & jag älskar nya utmaningar. Fin bana som var kuperad med lite dungar och stenar. Vi som mest har varit på öppna ytor blev det nu spännande värre.

Tänkte skicka höger förts eftersom det är hans starka sida fast sikten skulle göra att jag inte skulle se om han blev stående kort i draget. Skickade då vänster och han gick ut bra först fast helt plötsligt skär han linjen framför fåren. Det var första gången han någonsin har skurit linjen i hämt. Tappade då 19p direkt och även 8p i upptaget. Framdrivningen blev bättre och tappade bara 3p. Så totalt 20p i hämtet.
Fösningen,drivningen och in i öppen fålla fick vi fullt på. Delningen tappade vi 2p.
Totalt 68p

Vi hann även med en vända ner till hanteringen och fick bra lärdom att där skulle vi inte vara. Så när jag sedan skulle gå tillbaka till utsläppet och ta in dom så släppte inte Birk ner dom. Fåren vågade inte gå fast draget var stort. Han bromsade sedan fåren hela vägen så dom blev tvungna att gå i promenadtakt ända fram. Det är han otroligt duktig på.









Riktigt rolig och trevlig dag och Birk fortsätter att utvecklas med sina erfarenheter. Ingen topp placering blev det fast vi är lika glada ändå för tanken är i år att vi skulle få erfarenhet och det har vi verkligen fått.

Nu är det Norge till helgen som gäller och det ska bli så underbart!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar