Translate

torsdag 27 juni 2013

Birks äventyr!


Nu har Birk fått många utvecklande uppdrag. Först fick han träffa på ett gäng snabbfotade finullsfår som han verkligen fick försöka anpassa sig med tryck,förutseende och avstånd. Vi blev lite ställda både jag och Birk för vi var inte beredd på att dom var så flyktiga. Tillslut fick vi till det och det var jättefina får och han fick mycket bra erfarenhet med sig hem.

Sedan var på Södra Dalarnes vallare medlemsmöte i Skräddars där vi fick träna före mötet. Jag och Birk fick då börja med att plocka ur tre tackor med lamm som inte skulle vara med på träningen. Jag gjorde en delning med honom och fick isär lammgruppen och tog sedan in dom i en fålla. Det gjorde han väldigt fint och bra.
Det var bra anordnat med två grupper i två olika hagar så alla fick en chans att träna. Väldigt trevlig kväll med bra möte och perfekt föreläsning om föreningsteknik. Till och med jag förstod när Claes förklarade. Vi fick även fika och korv. Trevligt!! :-)

Sedan var vi på kvällsträningen i Bråfors och skulle få chans att jobba på storflock igen. Fast det började lite rafflande. Hela stora flocken hade smitit iväg långt ut i skogen. Jag, Bosse och Kristina tog våra hundar och försökte hitta dom och ta tillbaks dom. Eftersom Kristina hade den mest erfarna hunden så fick hon skicka ut henne. Vi såg fåret långt borta och hon fick tag en del av flocken.Sedan såg jag att resten av flocken drog ännu längre bort så jag tog Birk och gick efter. När vi kom upp på en höjd så såg jag att  flocken var utspridd på hygge. Jag skickade iväg Birk och terrängen var inte den bästa.
Han gick ut i en lagom båge och plötsligt försvann han, Oj tänkte jag!! Upp kom han igen och verkade oskadad.( Ramlade förmodligen ner i ett dike). 
Fortsatte och plockade in djur hela tiden medans han gick sin utgång. Häftigt var det att se hur fint han tog in djuren efter hand hela tiden. Det stod några längre bort och till och med dom var han uppmärksam på och fick med. Han var så lugn och fin för det var även lamm med och han anpassade så att dom skulle hinna med. För det var högt gräs stockar o sten. Sedan tog vi flocken emot där Bosse väntat så fick Boriz ta över flocken ock Birk gick framför som broms. Kristinas flock och våran flock var nu på rätt plats igen och vilket äventyr det blev :-)
Hur skulle man ha gjort utan dessa duktiga hundar??

Birk som har så liten erfarenhet så måste jag säga att maken till hund........ingenting verkar vara för svårt för honom. Hans fina djurhantering och lyhördhet fast ändå självständig arbetande är guld värt!!
Tänk om jag och Birk fick chans att göra sådant jobb dagligen. Det är min stora dröm.
Fortsatte träningen gick bra för allihopa och vi hade det trevligt och stämningen var på topp. Träffade två nya trevliga personer som jag hoppas snart ska få träffa igen :-)

Trötta och nöjda så fick vi med oss mycket bra lärdom att det inte bara finns får på en åker utan det kan finnas i den mest svåraste terräng i skogen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar