Translate

måndag 10 juni 2013

Birk GK vallhund & debut IK 1 får!


Det blev tre dagars trevligt umgänge med likasinnade vallhundsnördar. Våran vallhundsklubb SDV hade ordnat en dag med VP och två dagar med IK1 tävlingar i Bråfors på får.
Jag skulle starta Birk på Vallhundsprovet och skulle försöka få honom godkänd vallhund.

Det började med hämtet och han gick ut bra först på utgången fast blev för grund i upptaget. Satte då igång fåren lite väl hårt i upptaget. Fast ändå det tog inte lång tid förrän han hade greppat dom. Han lugnade ner fåren under framdrivningen till mig och till att dom skulle vändas om till fösningen.

Hämt VP


Fösning VP Birk ligger på vänster sida pga draget


Fålla in VP


Fålla ut VP


Det var starkt drag åt vänster i fösningen och där fick man se upp för att inte tappa dom. Birk la ut sig i draget och höll det. Det första fåret ville hela tiden dra åt det hållet så Birk gick upp och talade om att där var det en stängd väg. Fast det blev lite för mycket så fåren blev väl lugna istället. Fick då problem med grinden  blev litet stopp där. Sedan gick det över till drivningen och där fick Birk verkligen klura för han hade lugnat ner fåren så pass att de bakre fåren ville stanna och då passade de främre på att leta flyktväg igen. Han löste det bra och fick ihop flocken igen. Fålla in och ut gick väldigt bra. Så kunde man andas ut!! 
VI KLARADE DET!! Birk har nu fått stämpeln i stamtavlan som godkänd vallhund. SKÖNT!!

En dag emellan sedan var det dags för debut på tävlingsbanan på samma ställe. Nu var det IK1 som gällde. Jag hade bestämt att ta det som ett träningstillfälle att få prova gå en bana och få se vad vi ska träna mer på framöver. Ville inte pressa honom så mycket före VP:et för han är fortfarande ung.
Hämtet var inget vidare utan det var bonus att han klarade av att hålla kvar dom på banan.
Vet inte om han hade funderat och hade tänkt ändra taktik efter VP:et för nu var INTE fåren lugna. Första fösningsgrinden missade vi. Sedan på crossen mot andra grinden hände det något med både Birk och fåren. Han fick till bra avstånd med fin koncentration och fåren flödade normalt så andra grinden gick vi igenom.

Sedan kom vi till delningen och eftersom det var 4 får så var det att dela rätt av. Här var Birk suverän för han vet precis vad som gäller. Första gången hade jag ställt mig så att draget låg bakom honom och stackarn blev så koncentrerad att frambenen var så brett isär och nästan hakan låg i backen. ( stor risk att inte få in honom i luckan) så jag ändrade stället och då fick vi till det. Jisses hålla uppdelade djur det gillar han fast ändå var han duktig att samla ihop igen. (där kände jag fint samarbete med honom :-) Jag sköter min sida han sköter sin och sedan snappar vi av dom vi ska dela ur :-) Tre pinnar bort är jag väldigt nöjd med :-)

Sedan var det ränna istället för fålla och det hade vi aldrig varit med om. Fast det gick bra. Bara 1 pinne bort.

Riktigt nöjd med min kille:-) Nu blir det till att fortsätta utveckla honom och jag själv måste nu börja anpassa mig efter hur han är. Fick nu se att det finns ännu mer i honom.Jag är glad över att ha bra träningskamrater. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar