Translate

torsdag 7 november 2013

Nya utmaningar!


Helene var snäll och hämtade upp mig och Birk till hennes fina gård Skräddars. Vi började med en skogspromenad på några kilometer och det blev en nyttig erfarenhet åt Birk. 
I början tyckte han att fåren kunde gå i terrängen och han själv på stigen hi hi...fast efter ett tag så insåg han att det gick bra att själv gå ut i terrängen. Matte har dålig kondis för det här blev verkligen powerwalk för mig fast attans vad spännande det var.

Sedan skulle Birk & Jovi få göra långa kluriga hämtövningar. Varierande terräng byten och det blev riktigt svårt åt mig och Birk. Jovi har utvecklats enormt under den tiden när vi inte har tränat ihop. Även om hon och fåren försvann i det höga gräset så att Birk blev helt förtvivlad så fixade hon det riktigt bra.

Birk hade inga problem med att springa ut på 300 meters utgångar fast blev avslöjad vid kontakten vid fåren där han då gick in för kort och satt sig själv i problem med lyftet i upptaget. Hmm.. det är något just där..
Han vill inte flytta djur!!
Det blir att backa och stärka honom och hjälpa honom så att han inte hamnar i fårens försvar zon. Han vill gärna ta kontroll och det var just det som jag tycktes mig märka komma mer o mer. Så nu fick jag svar och får använda vinter träningen till det. För det är ingen ide att göra långa hämt om det inte den sista biten sitter. Måste öppna upp honom.

Sedan är han fruktansvärt olydig min lilla kille. Dags att strama in honom!!!!
Kanske vila helt ifrån vallning och göra annat kanske?? Ja jag får väl klura på det....
Det var bra att jag fick bevis på att min känsla var rätt om att något har hänt med honom så nu är det bara att försöka få allt på rätt köl igen.


                                                 Skogspromenaden


2 kommentarer:

  1. Hi,hi mycket skog och lite hund på den filmen. Inte lätt att gå och filma samtidigt ;-) Jag tyckte ni var duktiga och ibland behöver inte "att backa" vara enda lösning. Tror han lärde sig ett och annat igår också. Svårigheter skapar erfarenhet, erfarenhet skapar trygghet, trygghet ger självkänsla. Så länge det inte blir tok, och det blev det ju INTE!! Sen undrar jag om vila ger lydnad. I så fall vilar vi på stört båda jag och dogsen ;-) Hur som helst så var det riktigt kul att se er igen. Och i mina ögon såg det riktigt bra ut. Och kom i håg........... han är inte klar ännu! (Men det står f-n i mig inte på!! Hi,hi......... :-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha inte så jag menade med lydnaden. Lydnaden måste jag ta tag i oavsett. Kanske lite vardagslydnad kanske...skulle inte vara så dumt...
      Var ut en vända idag i fårhagen och han hade faktiskt lärt sig en hel del ifrån träningen igår.

      Radera