Translate

måndag 25 november 2013

Kurs i första kylan brrr...

Har varit på 2 dagars kurs i vallningens ädla konst. Jag och Helene åkte tillsammans till Storvik till Frida. 
Har haft en liten vag känsla ett  tag efter resan till Norge. Där jag då insåg att Birk inte hade lärt sig hur han skulle göra för att flytta får som inte var lättfotade. Det går inte att bara kontrollera och hålla drag utan han måste även tänka flytta djur också.

Nu fick jag bra verktyg och han svarade bra och jag fick verkligen svar på vad jag inte hade tänkt på. ( fast innerst inne borde jag gjort det) Han gör det med små medel så det har varit svårt för mig att se.
Efter första dagen var han helt slut i sin hjärna av allt tänkande och tålamod. Han kämpade på bra och han försökte lösa uppgiften utan att ge upp eller brinna i huvudet. Här har jag också ett bra hjälpmedel så att jag vet att han jobbar rätt och det är hans svans.

Rätt avstånd,stopp,tålamod,plocka fram styrkan inne i honom ( det finns där),inte gå upp för långt på på huvudena,korta flanker,titta på svansen,m.m

Andra dagen hade han sovit på saken och svarade bra på en gång. Lite tillbaka fall fast kom fort tillbaka till rätt tänk. Vad glad jag blev med att få knutarna upplösta och nu vet jag hur vi ska jobba framöver och vilken skillnad det blev för fåren gav inget gratis. Hunden var tvungen att tänka flytta annars blev det stopp. Precis vad vi behövde för dom får han går på annars här runt omkring har inte reagerat lika mycket det. 

Han blev inte lika slut dag 2 utan var på topp igen. Inte lätt att ändra om arbetssätt för plutten och det blir intressant att se hur mina får svarar på det här. Tror att även lyften i upptaget kommer att bli bättre nu :-)

En toppen bra kurs med trevligt gäng!! Vädret var lite kallt fast solen sken och humöret var på topp!!


1 kommentar:

  1. Det där löser ni snart. Gäller bara att han/ni kommer på det. Såg fint ut på plats i alla fall. Vi får se hur det går imorgon ;-) Skulle inte bli förvånad om ni redan då sätter det.

    SvaraRadera