Translate

måndag 29 juli 2013

Birk tävling IK 1 får!


Dag 1
Vi kommer dit och när jag får se banan så fick jag nästan panik. För på så stort fält har aldrig varken jag eller Birk varit på.
Hann med att se många ekipage innan våran start och jisses vad svårt det verkade vara. Mycket starka drag åt vänster i hämtet. Trångt på höger sida och jag som hade tänkt skicka höger oavsett. Nästan alla hade skickat vänster med jag höll mig till min tänkta plan.

Dags för start och går fram till startpinnen. Skickar ut honom höger och han saktar in lägger på ett till höger. Sakta går han lite till och kl 2 blir det tvärstopp. Fick inte honom att flytta sig något mer. Efter ett tag så rör sig fåren på sig lite och han går upp mer bakom och efter det fick han kämpa hela framdrivningen  i det starka draget som är till vänster mot uttaget. Missade grinden. Fick 20/50

Fösningen till första benet gick sakta men säkert för han hade greppat tag i dom hårt.Crossen till andra benet var det starkt drag framåt så han fick lite panik vid grinden och vände om dom en gång. Fick 10/20

Drivningen blev det stor krok och av linjen. Fick 4/10

Delningen blev bra och han samarbetade med mig riktigt bra. fick 7/10

Fållan fick däremot jag lite panik eftersom alla andra hade haft problem där. Blev lite rörigt. Där gick tiden ut. Inga poäng
Totalt fick vi ihop 41/100  22:dra plac av 40 startande

Dag 2
Skickade nu till vänster i hämtet för att ge honom mer plats. Han gick ut och jag gav honom ett extra kommando. Nu gick han hela vägen och fick till ett bättre upptag och kunde greppa fåren.
Gick bra ända fram till hämtgrinden då jag missbedömde lite och han fick fåren mitt in i ena grindparet och där blev det en splitt och öppningen blev missad, Han tog fint tag i dom igen och kom ner med dom. fick 36/50

Efter en liten knacklig början fick vi till fösningen riktigt bra.Han fick fint flöde på dom i crossen och vid grindöppningen fick vi ett får tillbaka igen i öppningen. Fick 15/20

Drivningen mycket bättre utom en vända av linjen vid slutet. (Han var på benen hela tiden) Fick 6/10

Delningen gick bra fastän jag fick en för mig bakvänd sådan. Birk märkte det fast ändå vände han fort på rätt grupp. Fick 7/10

Fållan blev mycket bättre och vi fick ett bra läge att få in dom efter det att jag tog det lugnt och tänkte till.
Precis när jag kom på att det var jag som stängde fåren och tog ett steg bakåt för att släppa trycket började de främsta fåren gå in. Då precis tog tiden slut. Inga poäng
Totalt 64/100   3:dje pris 13 plac av 40 startande

Riktigt bra tävlingar fastän dom var klassade som svåra. Fåren var riktigt bra!!
Mycket bra lärdom och erfarenhet åt oss. Birk hade verkligen sovit på saken för han hade lärt sig massor till nästa dag. Vilken fröjd det är att vara på tävlingar med honom :-) Han ställer verkligen upp för mig.
Hans coola sinne är värdefullt sådana här gånger. Fin djurkänsla och läser av fåren riktigt bra.
Väldigt nöjd med min kille <3

Laddar nu upp batterierna till kelpiemästerskapet till helgen. Kör väl samma igen och smälter detta och Vilar oss i form!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar