Translate

lördag 3 januari 2015

                                    TRÄNINGSUPPLÄGG!


Bild ifrån Helene Elgemyrs Blogg

Äntligen fick jag träffa min träningskamrat som har följt mig och mina hundar i många år. Hon tittade lite på Dayra hur hon såg ut i vallningen. Därpå fick jag mycket bra tips hur jag skulle göra för att verkligen plocka fram hennes egenskaper på bästa sätt.


Bild ifrån Helene Elgemyrs Blogg


Svårt i början fast mycket snart började vi få till det och hon svarade fint. Gäller att hålla nivån lättsam än så länge och öka kraven efter hand.
Hon började så smått hitta balansen mot djuren oavsett min placering. Dagen därpå gick jag ut en kortvända och då hittade hon den mer och mer. 
Kommer att fortsätta så här tills hon känner sig bekväm :-))

Alltid när man ska köra igång en unghund blir man lite osäker. Då är det skönt  med träningskamrater med hökögon som ser allt och ger en bra feedback :-))

Ny är all snö och is borta och det ger fina träningsmöjligheter framöver. Jag har några trogna elever som kommer regelbundet och dom utvecklas hela tiden. 
Hoppas att det nya året ska bli ett trevligt år med både gamla och nya möten med hundägare och deras hundar :-))

1 kommentar:

  1. Härligt!! Jobba på ni så ska du se. Att träna unghund är ingen promenad på rosor precis. Det gäller att ligga steget före, tänka till, stärka, vara rättvis och framförallt ha roligt. Så rör på galoscherna och se till att det blir en färgsprakande fest, hi,hi.
    Kramar från Höken

    SvaraRadera