Translate

lördag 22 februari 2014

Nya fårmöten!


Birk och jag fick följa med Helene och hennes hundar till Helen Larsson. Det hade varit barmark där i veckan och nu var fälten full av snö. Fast vad gör det för snön är vi vana med och bara det inte är isigt och halkigt.

Det var ett bra tag sedan jag var dit och det var första gången för Birk. Han fick prova hela flocken först och det var nyttigt åt honom. Det var inga får som gick undan självmant och det var perfekt åt honom. Nu fick han verkligen flytta djur!!

Fick sedan en mindre grupp och även där var hunden tvungen att trycka och visa vad den ville. Mycket bra får som var ärliga och svarade bra på hunden när den gjorde rätt.

Skulle egentligen nöjt mig där fast vi gjorde ett test på längre hämt. Jisses vad olydig han blev för nu tyckte minsann Birk att han kunde bäst och själv bestämma utvecklingen. Ångrar mig lite för vi kom lite i konflikt och jag blev att skrika åt honom utan respons tillbaka. Där får vi något att ta tag i framöver fast det är ju egentligen det som har varit problemet i hämtet hela tiden. Får fortsätta få honom fri på toppen utan att bli så arg på honom.
En sak tar jag med mig iallafall för han lyfte dom utan att tok kontrollera dom. Det är inte länge sedan han bara kontrollerade och hade inte mycket vilja att flytta dom framåt. Det var nu starkt drag och ändå tryckte han igång dom och fick flöde på dom. :-)

Var ut en vända dagen efter hemma och tog tag i hans olydnad och han svarade fint när det blev på rätt sätt. :-)

1 kommentar:

  1. Tycker det var bra att du testade. Ty utan vetskap om vad, är det svårt att åtgärda varför ;-) dessutom var konflikten bara i ditt huvud. han verkade inte ha några som helst bekymmer över din upphetsning hi,hi. Kul att du ändå hittade ett verktyg på hemmaplan efteråt. Din "spiklåda" måtte innehålla mycket. Själv har jag snålt på sådana varor. Får kanske låna några?? ;-)

    SvaraRadera