Translate

lördag 24 augusti 2013

Vardag!


Nu är sista tävlingen avklarad och det är med blandade känslor. Vi har gjort 7 starter i år och Birk har kämpat sig tappert igen dom allihopa. Han har fått många erfarenheter av olika typer av banor och olika sorters får. Han har verkligen försökt jobba och lösa uppgifterna. Behandlat djuren med respekt fast ändå bestämt visat att han menar allvar med det han vill. Han har varit lyhörd mot mig och haft fint fokus.


Vad har vi fått med oss av det här. Vi behöver fortfarande få bättre hämt med mer djup bakom. Utgången har blivit riktigt bra!! Försöka få honom lösare i fösningen och få tillbaka viljan att flytta djur. ( har blivit mer o mer att han vill kontrollera dom) 
Fick bra tips om det och ska prova det nu under höst/vinter.
Han är ju fortfarande ung och jag har inte krävt att han ska vara mer än vad han har naturligt i sig. Till nästa år kan man kanske få se hur allt faller på plats.

Det viktigaste är att behålla känslan att ha roligt och ha bra träningar. För mig är inte tävling det viktigaste utan det är förmånen att få vara med när hunden utvecklas och att man får ett bra samarbete med dom.
Det är belöningen för mig :-) Han har skött sig bra och måste dras med en matte som också måste hänga med. Det har hänt mycket och jag har haft en härlig resa med honom.

Vi får en del att smälta och får nu låta vinterträningen visa hur det blir nästa år.




1 kommentar:

  1. Ni har gjort en kanon vår/sommar, skitkul! och ser fortsättningen lika ut (vilket det inte råder några som helst tvivel om) blir ni ruggiga på fårfälten. På mitt jobb har vi en "slogan" Tillsammans, ingenting är omöjligt och ständiga förbättringar. Passar rätt bra in i hundträningen också tycker jag ;-)
    Grattis till en fin säsong.

    SvaraRadera